Tuntikuvaukset

Tuntien sisältö on sama kaikilla saleilla.

UUTTA: Astanga easy on uusi tunti/kurssijakso, joka ei edellytä erillistä alkeiskurssia, koska se on jo itsessään alkeiskurssi astangajoogan helpotettuun harjoitteluun. Astanga easy sopii hyvin jäykille tai vähemmän liikkuneille ikään, kokoon tai lähtökuntoon katsomatta. Astanga easy -harjoitusjakson jälkeen voit jatkaa uudella easy-jaksolla tai kokeilla alkeet1- tasoa. Lue lisää Astanga easy:stä täällä »

UUTTA: Easy jooga on klassisiin hatha-joogan dynaamisiin mutta helppoihin harjoituksiin pohjautuva uusi tunti/kurssijakso Joogakoululla. Easy joogassa teemme hengitystä syventäviä ja vahvistavia sekä kehoa monipuolisesti harjoittavia ja rentouttavia jooga-asentoja. Sopii kaikille kevyempää/ lempeämpää joogaharjoitusta kaipaaville. Lue lisää easy joogasta täällä »

Alkeet 1

on ohjattu tunti, joka on tarkoitettu astangajoogan alkeiskurssin käyneille oppilaille. Hengitys- ja bandha- harjoituksien jälkeen lausutaan om -alkumantrana keskittymisen vahvistamiseksi. Tunnilla harjoitellaan astangan asentosarjaa hieman helpotetusti. Harjoitus päätetään istuviin hengityksiin lootus- eli Padmasana-sarjassa, jonka jälkeen rentoudutaan. Tunti on rauhallinen, ja tahti kaikille astangan aloittelijoille sopiva.

Alkeet 2 ja 3

Alkeet 2 ja 3 ovat ohjattuja alkeistunteja hieman edistyneemmille astangan aloittelijoille. Tunneille voi siirtyä ilman erillistä kurssia suoraan edelliseltä alkeistasolta, kun harjoitukseen kaipaa lisää haastetta ja uusia harjoitteita. Alkeet 3 -tason tunti noudattaa astangan perussarjaa, kun taas alkeet 2 on siitä hieman helpotettu. Alkumantra tehdään alkeet 2 -tunnilla, ja alkeet 3 tunnilla lisätään loppumantra. Tunneilla tulee asteittain lisää haastetta seisomasarjaan, ja istumasarjaa lisätään uusia harjoitteita. Loppuliikkeisiin lisätään hartiaseisontoja (Sarvangasana ja Halasana) sekä Uttana padasana. Tunnit päätetään lootussarjaan ja loppurentoutukseen. Kerrothan opettajalle tullessasi ensimmäistä kertaa alkeet 2 tai 3 -tunnille, jotta hän osaa opastaa tarkemmin uusissa asennoissa. Alkeet 2 ja 3 ovat dynaamisia ohjattuja tunteja, jolla ohjaus jatkuu lähes tauoitta ja alkeet 3 tasolla lisäksi perinteisen vinyasa- laskun tahdittamana. Alkeet 2 ja 3 kehittävät fyysistä kuntoa ja kestävyyttä, sekä asentosarjan oikean vinyasa-tekniikan oppimista.

Terapeuttinen astangajooga

Terapeuttinen astanga sopii ihmisille, joilla on vammautumisia, tai jotka muuten vaan kokevat astangan perinteisen harjoittelun liian haastellisena omalle kehotyypilleen tai elämäntilanteelleen.

Alkeismysore

Alkeismysoretunneilla harjoitellaan oman hengityksen tahdissa opettajan avustaessa ja opastaessa oppilasta hänen tarpeidensa mukaan. Avustaminen voi olla sanallista tai fyysinen korjaus, jotta oppilas saisi paremman tuntuman siitä, mihin suuntaan asentoa on tarkoitus viedä. Tunnilla jokainen edistyy omassa tahdissaan. Uusia asentoja opetellaan vähitellen, kun entiset asennot alkavat sujua. Tunnille voivat osallistua kaikentasoiset oppilaat, jotka muistavat kutakuinkin oman harjoitussarjansa. Opettajalta kannattaa aina kysyä neuvoa, jos on epävarma jossain asiassa. On myös hyvä kertoa kaikista kivuista tai vaivoista, jotta ne voidaan ottaa harjoituksessa huomioon. Alkeismysorekurssi valmentaa mysore-harjoitteluun.

Mysore

on kuin alkeismysore-tunti muutamin poikkeuksin: harjoitukseen on varattu enemmän aikaa, opettajan apuna voi olla avustaja sekä tunneilla on liukuva aloitus- ja lopetusaika. Mysore-harjoittelu on perinteinen tapa harjoitella astangajoogaa. Nimi Mysore viittaa samannimiseen kaupunkiin Intiassa, jossa Pattabhi Jois opetti tällä erityisellä tavalla. Sama opetustapa jatkuu yhä Mysoressa Sri K. Pattabhi Jois Ashtanga Yoga Research Institute:ssa.

Oma harjoitus

Voit tulla tekemään omaa harjoitustasi. Tunnilla ei ole opetusta.

Yinjooga

Yinjooga on kehoa ja mieltä syvästi rentouttavaa, meditatiivista joogaa. Tunnilla tehdään pitkäkestoisia asentoja makuulla tai istuen. Lihakset pyritään pitämään mahdollisimman rentoina ja kehoa tuetaan apuvälineillä kuten tyynyillä, huovilla, joogavöillä ja palikoilla. Tuetussa asennossa viivytään useita minuutteja lempeästi hengittäen. Harjoitus lisää muun muassa sidekudosten, nivelsiteiden ja nivelkudosten aineenvaihduntaa, liikkuvuutta ja energiansaantia. Tunnilla on mahdollisuus kääntää katse sisäänpäin ja hellittää sekä rentoutua syvästi. Yinjooga on erinomaista vastapainoa dynaamisille joogalajeille sekä muulle liikunnalle. Tunti sopii sekä aloittelijoille että aiemmin jooganneille.

Joogaterapia

Joogaterapia-tunnilla on nimensä mukaisesti terapeuttinen teema. Tunnin aikana teemme terapeuttisia joogaharjoitteita keholle ja mielelle (esim. stressin lievitys, niska-hartia seudun vaivat, päänsärky, selän ongelmat, vatsavaivat, unettomuus, ahdistuneisuus..). Harjoitteissa on vaikutteita mm. eri hathajoogan suuntauksista, astangajoogasta, ayurvedasta, jooga- ja fysioterapiasta. Sopii kaikille!

Easy jooga

Easy joogassa teemme rauhallisessa tahdissa jooga-asentoja sekä rentoutus-, keskittymis-, ja hengitysharjoituksia. Easy joogan tunneilla tehtävät jooga-asennot eli asanat ovat lempeitä ja kehoa kevyesti avaavia tai vahvistavia. Jooga-asentoja voidaan myös muokkailla yksilöllisesti tarpeen mukaan. Aiempi joogakokemus ei ole välttämätöntä – tervetuloa sekä ihan aloittelijat että rauhallista joogaharjoitusta kaipaavat!

Jooga ja TRE

TRE-stressinpurkuliikkeet (Tension, Stress & Trauma Releasing Exercises) käynnistävät kehossa tärinän tai värinän, joka on luonnollinen ja nopeasti vaikuttava palautumismekanismi lihaksiston jännitystiloihin ja hermoston ylivireyteen. TRE-menetelmä on tarkoitettu kaikille omasta hyvivoinnistaan kiinnostuneille. Se soveltuu sekä fyysisen jännityksen ja henkisen stressin purkamiseen että itsetuntemuksen ja kehotietoisuuden lisäämiseen.

TREn aiheuttama tärinä koetaan yleensä hyvin miellyttäväksi ja rentouttavaksi. Sen vaikutukset koetaan sekä kehon että mielen tasolla. Säännöllisesti harjoiteltuna lihaksiston rentoutuminen vaikuttaa parantavasti erilaisiin kehon kiputiloihin. Hermoston toiminnan tasapainottuminen parantaa unen laatua, lisää energisyyttä ja lievittää stressin aiheuttamaa ahdistusta tai tunnereaktioita.

Tärinämekanismin aktivoimiseksi aloitamme tunnit vaihdellen joko TREn perusliikesarjalla tai lempeällä joogaharjoituksella. Tärinän jälkeen teemme ohjattuna loppurentoutuksen ja tuntien lopussa jätämme hetken aikaa keskustelulle ja kysymyksille. Tunnit sopivat kaikenkuntoisille – liikkeet pyritään aina tekemään kivuttomasti ja kehoa kuunnellen. Tarpeen mukaan liikkeille annetaan vaihtoehtoja.

Ennakkovaatimuksena TRE-harjoitukselle on psyykkinen ja fyysinen terveydentila, joka sallii mm. liikunnan harjoittamisen ja ryhmäharjoituksen. Raskauden aikana emme suosittele TRE-harjoituksen aloittamista, mutta vakiintunutta ja jo tutuksi tullutta harjoitusta voi jatkaa mikäli raskaus on sujunut normaalisti.

Meditaatio

Tunti alkaa alustuksella aiheeseen, jonka jälkeen teemme ohjatusti meditaatio-harjoituksen. Sopii kaikille!