Tuntikuvaukset

Tuntien sisältö on sama kaikilla saleilla.

UUTTA 2017: Astanga easy on uusi tunti/kurssijakso, joka ei edellytä erillistä alkeiskurssia, koska se on jo itsessään alkeiskurssi astangajoogan helpotettuun harjoitteluun. Astanga easy sopii hyvin jäykille tai vähemmän liikkuneille ikään, kokoon tai lähtökuntoon katsomatta. Astanga easy -harjoitusjakson jälkeen voit jatkaa uudella easy-jaksolla tai kokeilla alkeet 1 tasoa. Lue lisää Astanga easy:stä täällä »

UUTTA 2017: Easy jooga on klassisiin hatha-joogan dynaamisiin mutta helppoihin harjoituksiin pohjautuva uusi tunti/kurssijakso Joogakoululla. Easy joogassa teemme hengitystä syventäviä ja vahvistavia sekä kehoa monipuolisesti harjoittavia ja rentouttavia jooga-asentoja. Lue lisää easy joogasta täällä »

Alkeet 1

on ohjattu tunti, joka on tarkoitettu astangajoogan alkeiskurssin käyneille oppilaille. Hengitys- ja bandha- harjoituksien jälkeen lausutaan om -alkumantrana keskittymisen vahvistamiseksi. Tunnilla harjoitellaan astangan asentosarjaa hieman helpotetusti. Harjoitus päätetään istuviin hengityksiin lootus- eli Padmasana-sarjassa, jonka jälkeen rentoudutaan. Tunti on rauhallinen, ja tahti kaikille astangan aloittelijoille sopiva.

Alkeet 2 ja 3

Alkeet 2 ja 3 ovat ohjattuja alkeistunteja hieman edistyneemmille astangan aloittelijoille. Tunneille voi siirtyä ilman erillistä kurssia suoraan edelliseltä alkeistasolta, kun harjoitukseen kaipaa lisää haastetta ja uusia harjoitteita. Alkeet 3 -tason tunti noudattaa astangan perussarjaa, kun taas alkeet 2 on siitä hieman helpotettu. Alkumantra tehdään alkeet 2 -tunnilla, ja alkeet 3 tunnilla lisätään loppumantra. Tunneilla tulee asteittain lisää haastetta seisomasarjaan, ja istumasarjaa lisätään uusia harjoitteita. Loppuliikkeisiin lisätään hartiaseisontoja (Sarvangasana ja Halasana) sekä Uttana padasana. Tunnit päätetään lootussarjaan ja loppurentoutukseen. Kerrothan opettajalle tullessasi ensimmäistä kertaa alkeet 2 tai 3 -tunnille, jotta hän osaa opastaa tarkemmin uusissa asennoissa. Alkeet 2 ja 3 ovat dynaamisia ohjattuja tunteja, jolla ohjaus jatkuu lähes tauoitta ja alkeet 3 tasolla lisäksi perinteisen vinyasa- laskun tahdittamana. Alkeet 2 ja 3 kehittävät fyysistä kuntoa ja kestävyyttä, sekä asentosarjan oikean vinyasa-tekniikan oppimista.

Alkeismysore

Alkeismysoretunneilla harjoitellaan oman hengityksen tahdissa opettajan avustaessa ja opastaessa oppilasta hänen tarpeidensa mukaan. Avustaminen voi olla sanallista tai fyysinen korjaus, jotta oppilas saisi paremman tuntuman siitä, mihin suuntaan asentoa on tarkoitus viedä. Tunnilla jokainen edistyy omassa tahdissaan. Uusia asentoja opetellaan vähitellen, kun entiset asennot alkavat sujua. Tunnille voivat osallistua kaikentasoiset oppilaat, jotka muistavat kutakuinkin oman harjoitussarjansa. Opettajalta kannattaa aina kysyä neuvoa, jos on epävarma jossain asiassa. On myös hyvä kertoa kaikista kivuista tai vaivoista, jotta ne voidaan ottaa harjoituksessa huomioon. Alkeismysorekurssi valmentaa mysore- harjoitteluun.

Mysore

on kuin alkeismysore-tunti muutamin poikkeuksin: harjoitukseen on varattu enemmän aikaa, opettajan apuna voi olla avustaja sekä tunneilla on liukuva aloitus- ja lopetusaika. Mysore-harjoittelu on perinteinen tapa harjoitella astangajoogaa. Nimi Mysore viittaa samannimiseen kaupunkiin Intiassa, jossa Pattabhi Jois opetti tällä erityisellä tavalla. Sama opetustapa jatkuu yhä Mysoressa Sri K. Pattabhi Jois Ashtanga Yoga Research Institute:ssa.

Oma harjoitus

Voit tulla tekemään omaa harjoitustasi. Tunnilla ei ole opetusta.

Yinjooga

Yinjooga on kehoa ja mieltä syvästi rentouttavaa, meditatiivista joogaa. Tunnilla tehdään pitkäkestoisia asentoja makuulla tai istuen. Lihakset pyritään pitämään mahdollisimman rentoina ja kehoa tuetaan apuvälineillä kuten tyynyillä, huovilla, joogavöillä ja palikoilla. Tuetussa asennossa viivytään useita minuutteja lempeästi hengittäen. Harjoitus lisää muun muassa sidekudosten, nivelsiteiden ja nivelkudosten aineenvaihduntaa, liikkuvuutta ja energiansaantia. Tunnilla on mahdollisuus kääntää katse sisäänpäin ja hellittää sekä rentoutua syvästi. Yinjooga on erinomaista vastapainoa dynaamisille joogalajeille sekä muulle liikunnalle. Tunti sopii sekä aloittelijoille että aiemmin jooganneille.

Hathajooga

Tunti sopii sekä uusille aloittelijoille että aiemmin jooganneille. Hathajoogaharjoitus on lempeä joogaharjoitus, joka muokkautuu jokaiselle sopivaksi. Keskitymme tunnilla terveisiin kehon linjauksiin ja rauhalliseen hengitykseen. Tavoitteena on luoda kehoon pikku hiljaa lisää liikkuvuutta ja keskivartalon syvien tukilihasten voimaa. Lisäksi teemme lyhyitä hengitys- ja keskittymisharjoituksia.

Hatha & yinjooga

Yhdistelmätunti, joka sopii sekä aloittelijoille että aiemmin jooganneille. Tunti aloitetaan hathajooga-osuudella, jossa hengityksen rytmittämänä siirrymme asanasta toiseen. Tunti päätetään yinjooga-asanoihin, joissa viivymme pitempään ja annamme kehon ja mielen rentoutua syvästi.

Nuorten jooga (11-15v.)

Liikunnallinen astangajoogaan pohjautuva joogatunti 11-15 -vuotiaille nuorille. Aiempaa joogakokemusta ei tarvita. Tervetuloa mukaan!