Fitness-lehti 27.3.2007

Teksti Anne Korppila:

Astangajooga on haastava laji, jossa on myös loukkaantumisen vaara. Vaikeinta on päästä kilpailumielestä eroon.

90-luvun muotilaji astangajooga on säilyttänyt vankan suosionsa. Ei mikään ihme, onhan laji tehokkuudessaan verraton. Fyysisen kunnon lisäksi laji tarjoaa arjessa tarvittavia henkisiä rakennuspalikoita: energiaa, stressinsietoa ja keskittymiskykyä.

Vaikka astangajoogassa kehon haastaminen kuuluu asiaan, voi rajojen puskeminen mennä liian pitkälle. Loukkaantumiset johtuvat usein siitä, että treenaaja änkeää oman tasonsa ylittäviin liikkeisiin.

Joogin haaste on löytää tasapaino voiman ja venytyksen välillä – voima kun harvoin kohenee samassa tahdissa taipuisuuden kanssa. Jos lihakset eivät jaksa haastavassa asennossa kannatella kehoa, loukkaantumisen riski kasvaa. Herkimmin pettävät selkä, reiden takaosat, polvet ja muut nivelet.

Lempeyden ja oman kehon kuuntelemisen ihanteista huolimatta joogasta tulee monelle pakkomielteistä suorittamista.

Suorittamisen välttäminen onkin joogassa vaikeinta. Joskus vasta loukkaantuminen herättää kilpailuhenkisen joogin kuuntelemaan kehoaan.

Joogaa kehoa kunnioittaen

* Älä kilpaile. Unohda vierustoveri.
* Älä suorita. Joogasali ei ole estradi, eikä sinulla ole yleisöä. Tee harjoitus vain itsellesi.
* Avaa suusi. Kerro ohjaajalle mahdollisista vammoistasi ja peloistasi. Kerro rohkeasti myös, jos et halua, että sinua avustetaan.
* Kuulostele kehoasi, sillä venyvyys ja voimat vaihtelevat päivästä toiseen. Ota kivun tunne vakavasti.
* Kunnioita kehoasi. Joogan periaatteisiin kuuluu ahimsa, väkivallattomuus, minkä pitäisi päteä myös omaan kehoon. Älä anna muiden yllyttää sinua ylittämään rajojasi.