Astangan alkeiskurssi

Tällä kurssilla tutustumme astangajoogaan ja sen periaatteisiin. Kurssin alun info-osuudessa käymme läpi mitä jooga on, mistä se on lähtöisin ja mitkä ovat astangajoogan erityispiirteet ja miten astanga poikkeaa muista joogalajeista.

Kurssin ensimmäisessä harjoitusosuudessa opettelemme astangajoogan erityistä ujjayi-hengitystekniikkaa, tutustumme bandhoihin (ns. tukilihasten lukot) eli joogassa tehtäviin keskivartalon syvien tukilihasten harjoittamiseen, ja kokeilemme, miten drishtejä eli katseen kohdistamista käytetään joogassa keskittymisen välineenä.

Kurssin toisessa harjoitusosuudessa käymme läpi alkeistason jooga-asennot eli asanat ja dynaamisten liikkeiden harjoitussarjat eli vinyasat, ja näiden harjoittelun perusteet ja erityisesti huomioitavat asiat.

Aloituskurssin kolme tärkeintä tavoitetta ovat:
1) yksityiskohtainen opastus astangajoogan perusteisiin
2) hyvien valmiuksien antaminen ohjatuille alkeistunneille osallistumiseen
3) käytännöllinen ohjeistus oman joogaharjoituksen käynnistämiseen

Kenelle kurssi sopii?

Astangajooga sopii varsinkin liikunnallisesta joogasta kiinnostuneille, mutta alkeiskurssiin osallistuminen ei edellytä erityisiä liikunnallisia valmiuksia, koska liikunnallisuus kehittyy vähitellen pitkäjänteisen joogan harjoittelun myötä.

Astangajoogan yksi erityispiirteistä on pyrkimys säännölliseen harjoitteluun (alkeistasoilla 1-3x ja jatkotasolla 3-6x viikossa). Oma joogan harjoittelu rakentuu yleensä sekä joogasalilla että kotona tehtävistä harjoituksista. Säännöllinen harjoittelu tuottaa keholle ja mielelle hyvää tekeviä ja elämänlaatua parantavia vaikutuksia. Lisätietoa itsellesi sopivasta harjoittelusta saat alkeiskurssilla.

Maksuohjeet (hinnat sis. alv 10%)

Kurssin sisäänkirjautumisen nopeuttamiseksi joogasalilla suosittelemme maksamaan kurssin ilmoittautumisen yhteydessä.
Pelkän kurssin 55€ / 49€ saat ostettua suoraan kurssille ilmoittautumisen yhteydessä.

Jos haluat ostaa itsellesi kurssi + joogakortti -aloituspaketin, lunasta se ennen kurssille ilmoittautumista omalle asiakastilillesi alla olevan taulukon ostolinkistä. Kun olet suorittanut oston, voit ilmoittautua kurssille tämän sivun kautta.

Astangajoogan aloituspaketit

Kurssi ja joogakortti Perushinta Alennusryhmille
Alkeiskurssi (3h) + sarjakortti 5x 109 € OSTA 99 € OSTA
Alkeiskurssi (3h) + sarjakortti 10x 169 € OSTA 139 € OSTA
Lunasta aloituspaketti ja ilmoittaudu sen jälkeen aloituskurssille täällä. Joogakortin voimassaolo alkaa kurssin jälkeen. Lisätietoja 5x ja 10x korteista löydät sarjakorttihinnaston infolinkeistä.

Jos kuitenkin haluat maksaa kurssin tai kurssi + joogakortti -paketin vasta paikan päällä ensimmäisen tunnin yhteydessä käteisellä/ pankkikortilla/ liikuntaseteleillä, -maksukortilla tai -sovelluksella (Smartum, Virike, TYKY, ePassi, EazyBreak, Edenred), laita meille sähköpostia (info@astanga.fi) niin lisäämme sinut kurssille.

Alennushinta todistusta vastaan alle 18-vuotiaille, opiskelijoille, äitiys- tai hoitovapaalla oleville, työttömille, eläkeläisille, varus- ja siviilipalvelumiehille sekä HUS:n työntekijöille.

Ilmoittautuminen kurssille on sitova. Peruutukset viimeistään 5 päivää ennen kurssin alkua. Peruuttamattomat ilmoittautumiset laskutetaan hinnaston mukaisesti.

Juha Javanainen

Juha on kotoisin Turusta, opiskellut Lappeenrannassa, ja muutettuaan Helsinkiin hän aloitti astangan v. 1989 ja melko pian sen jälkeen opettamisen  v. 1991. Vuosina 1995-1997 Juha opetti yhdessä Petri Räisäsen kanssa Helsingin Tanssivintillä Astangaa, joka silloin tunnettiin nimellä Voimajooga. Juha ja Petri perustivat Helsingin Astanga joogakoulun vuonna 1997 ensimmäisen joogamatkansa jälkeen Intian Mysoreen. Mysoressa Juha syvensi Astangan harjoittelua Pattabhi Joisin opissa aina vuoteen 2009 asti. Joogavuosiensa varrella Juha on mm. kääntänyt Pattabhin kirjan Yoga Mala suomeksi 2002. Omasta joogaharjoituksestaan Juha kertoo seuraavaa: "Harjoitus voi olla minulle Astangan kurinalaista asentosarjaharjoitusta mutta toisinaan myös leikkisämpää voima- ja tasapainoharjoittelua tai rauhallisesti eteenpäin soljuvaa vinyasaa, hengittävää meditaatiota tai vapauttavaa rentoutumista. Harjoitus ilmenee käytännössä mielentilamme perusteella, joka se on yksi aspekti, johon pystymme vaikuttamaan ja jota pystymme jopa muuttamaan hengityksemme avulla. Tämä on tavattoman jännittävä oivallus ja kokemus omalla joogamatolla. Jooga on vuosien kuluessa muodostunut osaksi päivittäisiä rutiinejani, ja se antaa minulle hyvinvointia, mielenrauhaa ja elämän ymmärrystä."