Hatha vinyasa jooga

Paikka ja järjestäjä:
Helsingin Astanga Joogakoulu

Opettajat:
Juha Javanainen

Ajankohta:
katso kurssi- ja tuntiaikataulu alla

HATHA VINYASA

on hengitys-liikeharjoitusta, jossa jokaiseen liikkeeseen liittyy joko sisään- tai uloshengitys. Harjoitus on rauhallinen ja kevyesti liikunnallinen. Hatha vinyasan harjoitukset tehdään liike- ja asentosarjoina, jotka rakentuvat harjoiteltavan perusasennon mukaan esim. seisten, istuen, vatsamakuulla, selinmakuulla tai hartiaseisonnassa tehtävinä sarjoina. Näistä on edelleen osioita, jotka rakentuvat eteentaivuttavista, kiertävistä tai taaksetaivuttavista asennoista. Kaikki joogaliikkeet tehdään peräkkäisinä ja rauhallisina liikesarjoina hengityksen rytmittämänä. Harjoitussarjat ovat monipuolisia ja vaihtelevia.

SEURAAVAT HATHA VINYASAN KURSSIT

[ESPRESSO_VENUE_EVENTS event_category_id=”hathavinyasa”]

 

HATHA VINYASAN VIIKKOTUNNIT – Itäkeskus

Hatha vinyasan viikkotunnit löydät täältä: https://www.varaaheti.fi/itisjooga/fi

 

LISÄTIETOA HATHA VINYASA JOOGASTA

Vinyasa on sanskritin kieltä ja tarkoittaa variaatiota tai muunnelmaa. Jooga-asennoista sekä liikesarjoista on sekä helpompia että vaativampia vaihtoehtoja, joista jokaisen keholle löytyy sopivin.

Jooga-asentojen vinyasa-harjoitusmenetelmän otti käyttöönT.Krishnamacharya, joka opetti sitä Etelä-Intiassa vuosina 1927-1988. Harjoitus voidaan aloittaa aurinkotervehdyksillä, mutta ne eivät kuuluneet Krishnamacharyan joogaopetukseen, jossa harjoitus aloitettiin helpohkojen asentojen vinyasa-liikesarjoilla, joista siirryttiin vaiheittain vaativampiin asentoihin.

Krishnamacharyan oppilas Srivatsa Ramasvami on koonnut vinyasa-liikesarjoista yksitoista pääsarjaa, joissa kussakin on sekä helpohkoja että vaativia harjoitteita.

Krishnamacharyan varhaisempi oppilas K. Pattabhi Jois systematisoi vinyasaharjoitusten pohjalta astangajoogan kuusi asentosarjaa, joihin asennot on koottu niiden vaikeustason tai vaikutuksen mukaan.

Hatha vinyasa vai Astanga vinyasa? Hatha vinyasan harjoitussarjoista voidaan rakentaa helpohkoja yleisharjoitteita, jotka sopivat kenelle tahansa. Myös Astangan alkeistason harjoitteet sopivat lähes kenelle tahansa. Suurin ero näissä harjoittelumenetelmissä on siinä, että hatha vinyasan harjoittelussa ei pidetä olennaisena Astangan asentosarjojen tiukasti määrättyä järjestystä. Hatha vinyasassa ei myöskään tarvitse osata jokaista asentoa ennen uuden asennon harjoittelun aloittamista. Hatha vinyasan harjoittelu voi vaihdella hyvin lempeän ja vaativan liikunnallisen välillä, ja harjoittelua voidaan räätälöidä hyvin yksilöllisesti huomioiden myös terapeuttinen näkökulma.