Astangajoogan tuntien tasot

Astangajoogan tuntien tasot ja sisältö Helsingin Astanga Joogakoululla.

Astanga Easy

Tunneilla tehdään rauhallisen hengityksen tahdissa lempeitä kehoa ryhdistäviä ja vahvistavia liikkeitä. Astanga easy -tunti on helpotettu ja kevennetty versio alkeet 1 -tason tunnista. Suosittelemme uusille aloittelijoille aina alkeiskurssia, myös Astanga easyn aloittamiseen. Astanga easy sopii hyvin jäykille tai vähemmän liikkuneille ikään, kokoon tai lähtökuntoon katsomatta. Restoratiivisuutensa puolesta easy sopii sekä aloittelijoille että aiemmin jooganneille.

Alkeet 1

Alkeet 1 on ohjattu tunti, joka on tarkoitettu astangajoogan alkeiskurssin käyneille oppilaille. Tunti aloitetaan yleensä lyhyellä hengitysrentoutuksella, jonka jälkeen tehdään tukilihasten eli bandhojen aktoivointi ja käynnistetään astangajoogalle ominainen ujjayi-syvähengitys. Alkuharjoitusten jälkeen siirrytään jooga-asentoharjoituksiin. Tunnilla harjoitellaan astangan asentosarjaa hieman helpotetusti. Harjoitus päätetään istuviin hengityksiin lootus- eli Padmasana-sarjassa, jonka jälkeen rentoudutaan. Tunti on rauhallinen, ja tahti kaikille astangan aloittelijoille sopiva.

Alkeet 2 ja 3

Alkeet 2 ja 3 ovat ohjattuja alkeistunteja hieman edistyneemmille astangan aloittelijoille. Tunneille voi siirtyä ilman erillistä kurssia suoraan edelliseltä alkeistasolta, kun harjoitukseen kaipaa lisää haastetta ja uusia harjoitteita. Alkeet 3 -tason tunti noudattaa astangan perinteistä ensimmäistä asentosarjaa Yoga Chikitsaa, kun taas alkeet 2 on siitä hieman helpotettu. Alkumantra tehdään alkeet 2 -tunnilla, ja alkeet 3 -tunnilla lisätään loppumantra. Tunneilla tulee asteittain lisää haastetta seisomasarjaan, ja istumasarjaan lisätään uusia harjoitteita. Loppuliikkeisiin lisätään hartiaseisontoja sekä uttana padasana. Tunnit päätetään lootussarjaan ja loppurentoutukseen. Kerrothan opettajalle tullessasi ensimmäistä kertaa alkeet 2 tai 3 -tunnille, jotta hän osaa opastaa tarkemmin uusissa asennoissa. Alkeet 2 ja 3 ovat dynaamisia ohjattuja tunteja, joilla ohjaus jatkuu lähes tauoitta ja alkeet 3 tasolla lisäksi perinteisen vinyasa-laskun tahdittamana. Alkeet 2 ja 3 kehittävät fyysistä kuntoa ja kestävyyttä, sekä asentosarjan oikean vinyasa-tekniikan oppimista.

Alkeismysore

Alkeismysoretunneilla harjoitellaan oman hengityksen tahdissa opettajan avustaessa ja opastaessa oppilasta hänen tarpeidensa mukaan. Avustaminen voi olla sanallista tai fyysinen korjaus, jotta oppilas saisi paremman tuntuman siitä, mihin suuntaan asentoa on tarkoitus viedä. Tunnilla jokainen edistyy omassa tahdissaan. Uusia asentoja opetellaan vähitellen, kun entiset asennot alkavat sujua. Tunnille voivat osallistua kaikentasoiset oppilaat, jotka muistavat kutakuinkin oman harjoitussarjansa. Opettajalta kannattaa aina kysyä neuvoa, jos on epävarma jossain asiassa. On myös hyvä kertoa kaikista kivuista tai vaivoista, jotta ne voidaan ottaa harjoituksessa huomioon. Alkeismysorekurssi valmentaa mysoreharjoitteluun.

Jatkotaso

Jatkotaso on ohjattu 90 min tunti edistyneemmille astangan aloittelijoille, jotka harjoittelevat mieluummin ohjatulla tunnilla mysoren sijasta. Jatkotasolle siirtymiseen suosittelemme jatkokurssia, jossa käymme läpi jatkotason harjoituskokonaisuuden läpi viikonlopun mittaisessa workshopissa. Tuntia voi myös tulla kokeilemaan ilman erillistä kurssia, jos ohjattuun harjoitukseen kaipaa lisää haastetta ja uusia harjoitteita. Jatkotason tunti noudattaa astangan perinteistä ensimmäistä asentosarjaa Yoga Chikitsaa. Viikkotuntien ohjauksen sisältö voi hieman vaihdella kerrasta toiseen, jotta uusia harjoitteita ehditään käydä kunnolla läpi. Kerrothan opettajalle tullessasi ensimmäistä kertaa jatkotason tunnille, jotta hän osaa opastaa tarkemmin uusissa asennoissa. Jatkotason harjoitus kehittää fyysistä kuntoa ja kestävyyttä, sekä asentosarjan oikean vinyasa-tekniikan oppimista.

Mysore

Mysore on kuin alkeismysore-tunti muutamin poikkeuksin: harjoitukseen on varattu enemmän aikaa, opettajan apuna voi olla avustaja sekä tunneilla on liukuva aloitus- ja lopetusaika. Mysore-harjoittelu on perinteinen tapa harjoitella astangajoogaa. Nimi Mysore viittaa samannimiseen kaupunkiin Karnatakan osavaltiossa Etelä-Intiassa, jossa Pattabhi Jois opetti tällä erityisellä tavalla. Samalla tavalla harjoitellaan edelleenkin Mysoressa Sri K. Pattabhi Jois Ashtanga Yoga Institute:ssa. Astangan harjoituksen keskeisiä asioita ovat syvähengityksen ja bandhojen yhdistäminen osaksi asentoharjoitusta, jossa haetaan tasaisesti virtaavaa hengityksen ja liikkeen jatkumoa. Keskittymistä ja läsnäoloa kehitetään edellisten lisäksi katseen kohdistamisella eli drishtillä. Mysoretunti on ryhmäharjoitustunti, jossa jokainen tekee omaa harjoitustaan ja etenee omassa tahdissaan.
Mysoreharjoittelu ei edellytä erityistä notkeutta tai edistyneisyyttä jooga-asentojen harjoittelussa. Suurin haaste on oman joogaharjoitussarjan opettelu, jotta voisit tehdä harjoitusta omatoimisesti missä tahansa.

Oma harjoitus

Voit tulla tekemään omaa harjoitustasi salille ja nauttia sen harjoitusta voimistavasta ja keskitymistä parantavasta ilmapiiristä. Tunnilla ei ole opettajaa eikä opetusta, vaan saat nauttia omasta ajastasi ja harjoituksestasi salin joogaa vahvistavassa ilmapiirissä.