Mysoreharjoitus

Astangajoogan mysoreharjoitus on itsenäistä harjoittelua oman hengityksen tahdissa. Mysore-harjoittelu on perinteinen tapa harjoitella astangajoogaa.

Astangajoogassa yhtenä tavoitteena on sisäistää ja muistaa oma joogaharjoitus niin, että harjoitusta pystyisi tekemään omatoimisesti ja itsenäisesti. Samoina toistuvat asentosarjat erottavat astangajoogan useimmista muista joogalajeista, joissa jooga-asennot vaihtelevat harjoituksesta toiseen, minkä vuoksi niitä tehdäänkin yleensä aina ohjatusti. Kun harjoitus alkaa olla muistissa, voi osallistua astangajoogan mysoretunneille. 

Opettajan on mysoreharjoituksessa läsnä ja avustaa ja opastaa oppilasta hänen tarpeidensa mukaan. Avustaminen voi olla sanallista tai fyysinen korjaus, jotta oppilas saisi paremman tuntuman siitä, mihin suuntaan asentoa on tarkoitus viedä. Tunnilla jokainen edistyy omassa tahdissaan. Uusia asentoja opetellaan vähitellen, kun entiset asennot alkavat sujua. Tunnille voivat osallistua kaikentasoiset oppilaat, jotka muistavat kutakuinkin oman harjoitussarjansa.

Opettajalta kannattaa aina kysyä neuvoa, jos on epävarma jossain asiassa. On myös hyvä kertoa kaikista kivuista tai vaivoista, jotta ne voidaan ottaa harjoituksessa huomioon. Astangajoogan alkeisjatko- ja jatkokurssi antavat valmiuksia  mysoreharjoitteluun.

Nimi Mysore viittaa samannimiseen kaupunkiin Karnatakan osavaltiossa Etelä-Intiassa, jossa Pattabhi Jois opetti tällä erityisellä tavalla. Samalla tavalla harjoitellaan edelleenkin Mysoressa Sri K. Pattabhi Jois Ashtanga Yoga Institute:ssa.