Astangajoogan aloittaminen

Astangajooga on liikunnallinen keskittymistä, itsetuntemusta, voimaa ja kehonhallintaa kehittävä joogamuoto. Astangajoogalle on tyypillistä

  • jooga-asentojen eli asanoiden sarjat, jotka edesauttavat harjoitusten muistamista ja sisäistämistä
  • hengityksen ja liikkeiden yhdistelmät eli vinyasat
  • lihaslukkojen eli bandhojen harjoittelu alkeista alkaen
  • kehoa tehokkaasti lämmittävä ujjayi-syvähengitys
  • katseen kohdistuspisteiden eli drishtien käyttö
  • jooga-asentojen harjoittelu alkaen helpommista muodoista kohti vaativampia
  • omatoimisen joogan harjoittelun kehittäminen   

Miten aloitan astangan?

Tule mukaan alkeiskurssille tai harjoittelutauon jälkeen kertauskurssille. Nämä kurssit valmistavat sinua harjoittelemaan ohjatuilla alkeistason viikkotunneilla. Astangan viikkotunnit on jaettu tasoryhmiin: aluksi harjoitellaan alkeet 1 -tason tunneilla. Voit siirtyä omassa tahdissasi tuntitasolta seuraavalle eli alkeet 2 ja siitä edelleen alkeet 3 -tunneille sitä mukaa, kun oman tason alkeisharjoitus alkaa sujua ja tuntua tutulta, ja kun haluaisit opetella uusia asentoharjoitteita.

Alkeiskurssit

Astangajoogan alkeiskursseja järjestetään kaikissa toimipisteissämme. Kursseja on viikonloppuisin ja arki-iltaisin. 

Aloituskurssin kolme tärkeintä tavoitetta ovat:
1) yksityiskohtainen opastus astangajoogan perusteisiin
2) hyvien valmiuksien antaminen ohjatuille alkeistunneille osallistumiseen
3) käytännöllinen ohjeistus oman joogaharjoituksen käynnistämiseen

Kurssin ensimmäisessä harjoitusosuudessa opettelemme astangajoogan erityistä ujjayi-hengitystekniikkaa, tutustumme bandhoihin (ns. tukilihasten lukot) eli joogassa tehtäviin keskivartalon syvien tukilihasten harjoittamiseen, ja kokeilemme, miten drishtejä eli katseen kohdistamista käytetään joogassa keskittymisen välineenä.

Kurssin toisessa harjoitusosuudessa käymme läpi alkeistason jooga-asennot eli asanat ja dynaamisten liikkeiden harjoitussarjat eli vinyasat, ja näiden harjoittelun perusteet ja erityisesti huomioitavat asiat.

Kertauskurssit

Järjestämme myös viikonloppuisin astangajoogan kertauskursseja, jotka soveltuvat jo aiemmin jooganneille uuteen aloitukseen esimerkiksi tauon jälkeen tai harjoittelua tukevaksi tekniikkakurssiksi.

Kurssilla kerrataan astangajoogan perusteet: ujjayi-hengitys sekä bandhat eli syvät tukilihakset ja niiden käyttö jooga-asennoissa, miten rakennetaan astanga vinyasan flow-liiketila, drishtit ja keskittyneisyys joogaharjoituksessa.

Kurssilla käydään perusteellisesti läpi astangajoogan perustason harjoitukset: aurinkotervehdykset, seisomasarjan tasapainoasennot, istumasarjan eteentaivutukset ja lonkan avaukset sekä palauttavat loppuliikkeet ja rentoutus. Näihin liittyen teemme erilaisia harjoituksia, joiden tarkoituksena on kehittää ja vahvistaa hengitystä ja kehoa, lihaslukkojen hallintaa, punnerrusta, alaspäin katsovaa koiraa jne.
Lue lisää ja ilmoittaudu kertauskurssille täällä.

Kurssimaksuista

Kurssin sisäänkirjautumisen nopeuttamiseksi joogasalilla suosittelemme maksamaan kurssin ilmoittautumisen yhteydessä.
Mikäli haluat maksaa kurssin osittain tai kokonaan työnantajan tarjoamalla liikuntaedulla, valitse silloin maksutavaksi “On-Site Payment”, jolloin voit maksaa kurssin paikan päällä.  

Jos olet kiinnostunut edullisesta astangajoogan kurssi + joogakortti -aloituspaketista, lunasta paketti allaolevista maksulinkistä. Kun olet lunastanut aloituspaketin, voit ilmoittautua aloituskurssille tämän sivun lopussa olevan kurssilistan kautta.

Astangajoogan aloituspaketit

Kurssi ja joogakortti Perushinta Alennusryhmille
Alkeiskurssi (3h) + sarjakortti 5x 115 € OSTA 105 € OSTA
Alkeiskurssi (3h) + sarjakortti 10x 175 € OSTA 155 € OSTA
Alkeiskurssi (4x) + sarjakortti 5x 115 € OSTA 105 € OSTA
Alkeiskurssi (4x) + sarjakortti 10x 175 € OSTA 155 € OSTA
Kertauskurssi (3h) + sarjakortti 5x 115 € OSTA 105 € OSTA
Kertauskurssi (3h) + sarjakortti 10x 175 € OSTA 155 € OSTA
ALE-hintaryhmään oikeutetut todistusta vastaan (näytetään kurssilla): alle 18-vuotiaat, opiskelijat, vanhempain- tai hoitovapaalla olevat, työttömät, eläkeläiset, varus- tai siviilipalvelusta suorittavat. Joogakortin voimassaolo alkaa kurssin jälkeen ensimmäisestä viikkotunnista, jolle osallistut. 5x kortti on voimassa 2kk ja 10x kortti 3kk, ja molemmat kortit käyvät kaikille 60-90 min viikkotunneille. Korttien voimassaoloaikaa voi pidentää tarvittaessa pienellä lisämaksulla.

Astangajoogan tavoitteita

Astangajoogassa yhtenä tavoitteena on sisäistää ja muistaa oma joogaharjoitus niin, että harjoitusta pystyisi tekemään omatoimisesti ja itsenäisesti. Kun harjoitus alkaa olla muistissa, voi osallistua astangajoogan mysoretunneille. Mysoretunneilla joogataan omaan tahtiin opettajan avustaessa harjoitusta. Samoina toistuvat asentosarjat erottavat astangajoogan useimmista muista joogalajeista, joissa jooga-asennot vaihtelevat harjoituksesta toiseen, minkä vuoksi niitä tehdäänkin yleensä aina ohjatusti. Lue lisää astangajoogan mysoreharjoittelusta.

Astangajoogan erityispiirteitä

Astangassa asentoharjoitusta tehdään tavanomaista hengitystä pidentämällä ja tehostamalla (syvähengitys). Kuhunkin jooga-asentoon kuuluvat liikesarjat eli vinyasat tehdään syvähengityksen rytmillä.

Tämä harjoitusmenetelmä kehittää kehon sisäistä lämpöä, joka nostaa hien pintaan, kiihdyttää aineenvaihduntaa, puhdistaa hermo- ja kiertojärjestelmiä sekä parantaa ruoansulatuselimistön toimintaa. Astangan harjoitus on vaativuudessaan myös tehokas – jo muutamassa kuukaudessa voi huomata kehittymistä voimassa ja notkeudessa.

Seuraavat Astangajoogan kurssit

Huom. Kurssiluettelossa voi olla useampia erimittaisia kursseja, joten kannattaa selata näkymää alaspäin, jotta näet kaikki vaihtoehtot.