Astangajoogan aloittaminen

Astangajooga on liikunnallinen keskittymistä, itsetuntemusta, voimaa ja kehonhallintaa kehittävä joogamuoto. Astangan harjoittelu aloitetaan aina alkeiskurssilla, jonka jälkeen harjoitellaan ohjatuilla alkeistunneilla.

Alkeiskurssi valmistaa harjoittelemaan ohjatuilla alkeistason viikkotunneilla. Aluksi harjoitellaan alkeet 1 -tason tunneilla. Voit siirtyä omassa tahdissasi tuntitasolta seuraavalle eli alkeet 2 ja siitä edelleen alkeet 3 -tunneille sitä mukaa, kun oman tason alkeisharjoitus alkaa sujua ja tuntua tutulta, ja kun haluaisit opetella uusia asentoharjoitteita.

Astangajoogan alkeiskurssit

Astangajoogan alkeiskursseja järjestetään kaikissa toimipisteissämme. Kursseja on viikonloppuisin ja arki-iltaisin. Järjestämme myös viikonloppuisin astangajoogan kertauskursseja, jotka soveltuvat jo aiemmin jooganneille.

Kurssin sisäänkirjautumisen nopeuttamiseksi joogasalilla suosittelemme maksamaan kurssin ilmoittautumisen yhteydessä. Pelkän kurssin saat ostettua suoraan kurssille ilmoittautumisen yhteydessä.

Jos haluat ostaa edullisen astangajoogan kurssi + joogakortti -aloituspaketin, lunasta paketti allaolevista maksulinkistä. ALE-hintaryhmään oikeutetut todistusta vastaan (näytetään kurssilla): alle 18-vuotiaat, opiskelijat, vanhempain- tai hoitovapaalla olevat, työttömät, eläkeläiset, varus- tai siviilipalvelusta suorittavat. Kun olet lunastanut aloituspaketin, voit ilmoittautua aloituskurssille tämän sivun alla olevan kurssilistan kautta.
Valittavanasi ovat seuraavat astangajoogan aloituspaketit:

Astangajoogan tavoitteet

Astangajoogassa yhtenä tavoitteena on sisäistää ja muistaa oma joogaharjoitus niin, että harjoitusta pystyisi tekemään omatoimisesti ja itsenäisesti. Kun harjoitus alkaa olla muistissa, voi osallistua astangajoogan mysoretunneille. Mysoretunneilla joogataan omaan tahtiin opettajan avustaessa harjoitusta. Samoina toistuvat asentosarjat erottavat astangajoogan useimmista muista joogalajeista, joissa jooga-asennot vaihtelevat harjoituksesta toiseen, minkä vuoksi niitä tehdäänkin aina ohjatusti. Lue lisää astangajoogan mysoreharjoittelusta.

Astangajoogan erityispiirteitä ovat

  • jooga-asentojen eli asanoiden sarjat, jotka edesauttavat harjoitusten muistamista ja sisäistämistä
  • hengityksen ja liikkeiden yhdistelmät eli vinyasat
  • lihaslukkojen eli bandhojen harjoittelu alkeista alkaen
  • kehoa tehokkaasti lämmittävä ujjayi-syvähengitys
  • katseen kohdistuspisteiden eli drishtien käyttö.

Astangassa asentoharjoitusta tehdään tavanomaista hengitystä pidentämällä ja tehostamalla (syvähengitys). Kuhunkin jooga-asentoon kuuluva liikesarja tehdään syvähengityksen rytmillä. Tämä harjoitusmenetelmä kehittää kehon sisäistä lämpöä, joka nostaa hien pintaan, kiihdyttää aineenvaihduntaa, puhdistaa hermo- ja kiertojärjestelmiä sekä parantaa ruoansulatuselimistön toimintaa. Astangan harjoitus on vaativuudessaan myös tehokas – jo muutamassa kuukaudessa voi havaita kehittymistä voimassa ja notkeudessa.

Seuraavat Astangajoogan kurssit