Mindfulness

MINDFULNESS kurssilla teemme ohjatusti mindfulness- ja itsemyötätuntoharjoituksia sekä kevyttä läsnäolon joogaa.

Kenelle sopii

Kaikille meditaatiosta ja tietoisen läsnäolon kehittämisestä kiinnostuneille. Osallistuaksesi kurssille, et tarvitse aikaisempaa kokemusta mindfulnessista tai voit olla jo kokenut harjoittaja. Jokainen saa harjoituksista sen, mihin on valmis tai mitä sillä hetkellä tarvitsee. Kaikki harjoitukset tehdään istuen (tuolilla, tyynyllä, lattialla..) tai maaten. Kurssi ei edellytä aiempaa kokemusta meditaatiosta, mindfulnessista tai joogasta.

Kurssin sisältö

Käymme myös läpi tietoisen, hyväksyvän, läsnäolevan asenteen periaatteet, mutta pääpaino on kuitenkin harjoittamisessa. Harjoituksia et voi tehdä väärin, harjoitus ei ole hyvä tai huono, vaan sellainen kuin se kulloinkin on. Osallistuaksesi kurssille, et tarvitse aikaisempaa kokemusta mindfulnessista tai voit olla jo kokenut harjoittaja. Jokainen saa harjoituksista sen, mihin on valmis tai mitä sillä hetkellä tarvitsee.

Valmistautuminen

Ota mukaan lämmintä vaatetta ja esim. villasukat jalkaan. Joogakoululta voit halutessasi lainata tarvittavia välineitä, kuten bolsterin tai joogatiiliä sekä joogamaton. Voit myös tuoda oman jooga-alustan mukanasi. Lisäksi tarvitset avoimen ja vastaanottavaisen mielen.

Kurssin ohjaaja

Marke Murtomäki on jooga- ja mindfulnessohjaaja ja käynyt myötätuntopainotteisen mindfulness-ohjaajakoulutuksen (TaitoBa House) sekä vuoden kestävän mindfulness-peruskurssin (Center for Mindfulness Finland).

Ilmoittautumis- ja maksuohjeet

Ongelmia ilmoittautumisessa? Tarkista ohjeet alla tai lähetä ilmoittautuminen kurssilomakkeella.

Voit ostaa kurssikortin ensin alla olevasta hinnastosta ja ilmoittautua sen jälkeen kurssille. Kun ilmoittaudut kurssille, avautuu kurssin ilmoittautumisikkuna, jossa näet oman kurssi- tai krediittikorttisi kohdassa My passes: klikkaamalla kyseistä korttia vahvistat kurssille ilmoittautumisen.
Vaihtoehtoisesti voit ostaa kurssikortin suoraan ilmoittautumisen yhteydessä; katso alta ohje miten kurssikortin osto tapahtuu varaamisen yhteydessä.

Kurssin sisäänkirjautumisen nopeuttamiseksi joogasalilla suosittelemme maksamaan kurssin ilmoittautumisen yhteydessä etukäteen korttimaksuna.
Mikäli sinulla on käytettävissä liikuntaetuja, katso ohjeista alla miten voit maksaa kurssin liikuntaeduilla.
Voit maksaa kurssin myös pankkisiirtona omasta verkkopankistasi: näet kurssin kuitista (Invoice) Joogakoulun maksutilin tiedot. Pankkisiirto ei kuittaa kurssin maksua automaattisesti vaan lähetä maksusta kuitti/kuva sähköpostitse osoitteeseen info@astanga.fi niin kuittaamme kurssin maksetuksi.

Kurssi-ilmoittautumisen vaiheet

  1. Perusta ensimmäiseksi oma tili varausjärjestelmään. Suosittelemme lataamaan appin Helsingin Astanga Joogakoulu. Appissa ja astangajooga.fi sivustolla käytetään samaa varaustunnusta.  Muista kirjatua appiin (Log in) Member-roolissa. Kurssivarausten hallinnointi ja tuntien peruminen on helpointa appin kautta.
  2.  Varaa itsellesi kurssikortti tai paketti. Se tapahtuu joogakoulun verkkokaupassa joko nettisivujen tai appin kautta. Voit maksaa kurssin heti tai myöhemmin. Katso lisätietoja alta kurssikortin ostamisesta sekä maksusta liikuntaeduilla.
  3. Ilmoittaudu kurssille painikkeella Book. Mikäli sinulla on kurssikortti, se näkyy kohdassa My passes, vahvista ilmoittautuminen kyseisellä kurssipassilla. Mikäli sinulla ei vielä ole kurssipassia, voit valita sen tässä vaiheessa valikosta  Kurssikortit.

Aplikaatio tekee ilmoittautumisesta ja varausjärjestelmän käytöstä helpompaa

Lataa puhelimeen tai tablettiin iStoresta tai Google Playsta appi Helsingin Astanga Joogakoulu. Appissa ja astangajooga.fi sivustolla käytetään samaa varaustunnusta.  Muista kirjatua appiin (Log in) Member-roolissa. Appi on nopeampi käyttää kuin selaimen kautta.

Appin avulla on kätevää varata kursseja (Workshops ylävalikossa) sekä tunteja (appin Schedule-valikko) ja tarvittaessa perua tuntivarauksia (My Bookings).

  • Jos et ole aiemmin käyttänyt meidän Bsport-pohjaista varausjärjestelmää, tee appissa Sign up ja sitten ennen ensimmäistä kirjautumista tilillesi (Login) salasanan palautus (Forgot password), jotta voit asettaa oman salasanan.
  • Kirjaudu appiin (Login) Member-roolissa (Teacher näkymä näyttää tyhjää).
  • Appin etusivulle avautuva Workshops näkymä on kurssivalikko, josta voit katsoa tietyn kurssin esittelyn, ja esittelyn lopussa näkyvät tulevat kurssiajankohdat, joista voit valita itsellesi sopivan kurssin.
  • Muista perua tunnin tai kurssikerran varaus ajoissa (viimeistään 2h ennen tunnin alkua), jotta varauksen krediitit palautuvat tilillesi toisen tunnin varaamista varten.
  • Oman joogakortin voimassaolon voi tarkistaa kohdassa Studio / My passes.
  • Studio-osiossa voi myös ostaa uusia joogakortteja.

Kurssikortin osto kurssin varaamisen yhteydessä

Mikäli sinulla ei ole vielä voimassaolevaa kurssilippua, voit ostaa sen ilmoittautumisen yhteydessä seuraavasti:

klikkaa auki hinnastovalikosta kohta “Kurssikortit”, niin näet tälle kurssille soveltuvat kurssipaketit ja niiden hinnat.

Vinkki: klikkaa kurssikorttien alla olevaa linkkitekstiä “See more” nähdäksesi kaikki hintavaihtoehdot. Valitse haluamasi paketti ja jatka ilmoittautumisen vahvistukseen klikkaamalla painiketta “Book”.

Huom: valitse omaa hintaryhmääsi vastaava kurssikortti.

Tärkeää: aseta oikea hintaryhmätieto varaustilillesi

Jos teet kurssilipun oston tai kurssille ilmoittautumisen yhteydessä itsellesi käyttäjätunnuksen, muista valita itsellesi oikea hintaryhmätieto: normaalihinta tai yksi alennusryhmistä (alennushinta todistusta vastaan, ota todistus mukaan kurssille)

  • alle 18-vuotiaille
  • opiskelijoille
  • äitiys- tai hoitovapaalla oleville
  • työttömille
  • eläkeläisille
  • varus- ja siviilipalvelumiehille
  • HUS:n työntekijöille
  • Näyttelijäliiton jäsenille

Vinkki: Voit ladata todistuksen alennusryhmästä tai opiskelijakortin esim. jpg-kuvana oman joogatilisi tietoihin.

Kurssin maksaminen liikuntaeduilla

Jos sinulla on käytettävissä liikuntaetuja Smartum, Virike, ePassi, EazyBreak, Edenred (liikuntaseteleitä, -maksukortti tai -sovellus), voit valita maksutavaksi maksu paikan päällä (Pay later / On-Site Payment).

Voit suorittaa liikuntaetu -aplikaatiolla kurssimaksun tai sen osan Helsingin Astanga Joogakoululle (halauamasi vapaamuotoinen summa). Lähetä sen jälkeen maksusta kuitti sähköpostitse info@astanga.fi, niin kuittaamme liikuntasaldon kurssin maksuun, koska liikuntasaldomaksu ei kirjaudu varausjärjestelmäämme automaattisesti.

Liikuntaseteleillä maksu kurssipaikalla.

Kurssihinnasto (sis. alv 10%)

Perushinta Alennusryhmille Online-kurssi
Kurssi 1 pv (3h) 40 krediittiä 67 € OSTA 61 € OSTA 44 € OSTA
ALE-hintaryhmään oikeutetut todistusta vastaan (näytetään kurssilla): alle 18-vuotiaat, opiskelijat, vanhempain- tai hoitovapaalla olevat, työttömät, eläkeläiset, varus- tai siviilipalvelusta suorittavat.

Seuraavat mindfulness kurssit

Ilmoittautuminen kurssille on sitova. Peruutukset viimeistään 5 päivää ennen kurssin alkua. Peruuttamattomat ilmoittautumiset laskutetaan hinnaston mukaisesti.

Marke Murtomäki

Olen kotoisin Jyväskylästä. Ylioppilaaksi tuloni  jälkeen muutin  Tampereelle opiskelemaan fysioterapiaa mutta jätin ne opinnot sitten kesken kun pääsin opiskelemaan Helsinkiin Teatterikorkeakouluun tanssijaksi ja tanssinopettajaksi.  Ensimmäisen tanssijantyöni sain Turkulaisessa Aurinkobaletti –tanssiryhmässä v. 1993  ja tähän Turun aikaan sijoittuu myös joogaan tutustumiseni ja hathajoogan harjoittelun aloittaminen v.1995.

Turussa asuessani kuulin ensimmäisen kerran voimajoogasta, jota monet tanssijakollegani olivat kokeilleet Helsingissä Tanssivintissä, joka oli tunnettu tanssikoulu siihen aikaan. Olin muuttamassa takaisin Helsinkiin ja päätin aloittaa voimajoogan heti kun se muilta töiltäni olisi mahdollista. Olin kokenut kevyemmän hathan hiukan liian kevyeksi itselleni ja arvelin että voimajooga olisi varmasti ”mun juttu”! Näin kävikin ja heti ensimmäisen joogatunnin jälkeen v.1997 tiesin, että tämä oli minun todellisen joogapolkuni ensimmäinen päivä.

Muutaman vuoden ajan koetin yhdistää hyvin fyysistä tanssijantyötäni ja joogaa, josta puhuttiin nyt  sen oikealla nimellä, astangajooga: tein aamulla joogaharjoituksen, ja menin salilta suoraan tanssitreeneihin. Yhtälö ei oikein toiminut ja vähitellen kallistuin enemmän ja enemmän joogan suuntaan. Lisäksi astangajoogan suosio oli valtavassa nousussa ja opettajia tarvittiin nopeasti lisää. Aloitin avustamisen ja opettamisen Helsingin Astanga Joogakoululla Juha Javanaisen ja Petri Räisäsen opastuksella ja Lino Mielen ( josta oli jo joogan alkutaipaleella tullut tärkeä opettajani)”siunauksella” v. 1999.  Samana vuonna lähdin ensimmäisen kerran Intiaan Kovalamille harjoittelemaan Lino Mielen kanssa ja seuraavana vuonna Mysoreen Sri. K. Pattabhi Joisin oppiin. Ensimmäisestä tapaamisestani lähtien Pattabhin Joisin kanssa, tunsin suurta kunnioitusta häntä kohtaan ja koin hänet  Opettajakseni.  Palattuani näiltä matkoilta, lopetin muut työt ja keskityin joogaan ja sen opettamiseen.

Yhä edelleen teen lähes päivittäin asanaharjoituksen. Joinakin päivinä se pitää sisällään vain seisomasarjan ja toisina taas astangan 1., 2. tai 3. sarjan tai osia niistä. Vuosien mittaan  asanoiden osuus on kuitenkin selvästi alkanut vähentyä harjoituksessani ja kääntynyt enemmän meditaation suuntaan.

Hyvänä pohjana opettamiselleni toimii tanssinopettajakoulutukseni mutta itse joogan opettamiseen paras tie on hyvän opettajan lisäksi pitkään jatkunut, säännöllinen oma joogaharjoitus. Se muuttuu vuosien ja erilaisten elämäntilanteiden myötä mutta säilyy koko ajan osana elämää. Opin opettamisesta myös joka päivä oppilailtani ja kollegoiltani, jotka harjoittelevat kanssani. Minulla on myös KPJAYI:n 2-tason opetuslupa.

Astangan lisäksi olen kouluttautunut slowjooga-ohjaajaksi Janne Kontalan ja Emma Paukun opastuksella ja saanut tästä opiskelusta lisää näkökulmia myös astangan opettamiseen. Lisäksi olen käynyt myötätuntopainotteisen mindfulness-ohjaajakoulutuksen (TaitoBa House) sekä vuoden kestävän mindfulness-peruskurssin (Center for Mindfulness Finland).

Opettajana olen lämminhenkinen, yksilön kokonaisvaltaisesti huomioonottava ja pehmeän jämäkkä. Nautin vuorovaikutuksesta oppilaiden kanssa. Opetuksessani olen kiinnostunut asanoiden tekniikasta ja hengityksen vaikutuksesta ja tärkeydestä asanaan sekä harjoituksen rentoudesta ja ilmavuudesta. Koetan opettaa myös asennetta harjoitukseen sekä auttaa oppilaita harjoituksen ja levon välisen tasapainon löytämisessä. Koen, että joogaharjoitus ei tapahdu vain joogamatolla mutta asanaharjoitus on hyvä lähtökohta koko elämänmittaiselle kehon ja mielen matkalle.