Äijäastanga

Mies, oletko kiinnostunut joogasta, mutta osallistuminen joogakurssille tuntuu vaikealta, koska valtaosa kurssilaisista saattaa olla paljon notkemman oloisia naisia? Tämä kurssi on juuri sinulle! Joogaa pidetään nykyään naisten lajina, vaikka jooga sopii erinomaisesti myös miehille; erityisesti jos haet tasapainoa kehon ja mielen välillä samalla kehittäen voimaa ja liikkuvuutta. Astangajooga on liikunnallinen joogamuoto, joka on voimistava, joustavuutta ja liikkuvuutta lisäävä sekä henkistä hyvinvointia tukeva. Seuraavassa näkökohtia, miksi astangajooga voi olla erityisen hyödyllinen harjoitus miehille:

  1. Jäykkyys ja liikkuvuuden parantaminen: Miesten liikuntakulttuuriin ei perinteisesti ole kuulunut aktiivisesti venyttely tai liikkuvuusharjoittelu, mistä syystä miehillä on taipumusta olla suhteellisen jäykkiä. Tämä voi johtaa liikkuvuuden rajoituksiin ja lihasjännityksiin. Astangajooga pureutuu juuri tähän ongelmaan. Säännöllinen harjoittelu aktivoi niveliä ja lihaksia ja auttaa laajentamaan liikeratoja, mikä puolestaan parantaa liikkuvuutta ja vähentää jäykkyyttä. Jäykkyys voi aiheuttaa kipuja ja epämukavuutta arkielämässä, joten astangajoogan avulla voit parantaa kehon toiminnallisuutta.
  2. Voiman ja kestävyyden kasvattaminen: Astangajooga on luonteeltaan kehonpainoharjoittelua, mikä kehittää voimaa ja kestävyyttä. Miehille on luontaista kehon voiman kasvattaminen, ja astangajooga tarjoaa mahdollisuuden hyödyntää tätä ominaisuutta. Säännöllinen harjoittelu vahvistaa kehoa kokonaisvaltaisesti mukaan lukien liikuntalihakset ja syvät tukilihakset. Tämä voi auttaa parantamaan suorituskykyä myös muissa lajeissa ja arkisissa toimissa.
  3. Stressin ja mielen hallinta: Astangajooga ei ole pelkästään fyysinen harjoitusmuoto, vaan se sisältää myös meditatiivisen ja hengitykseen perustuvan ulottuvuuden. Miehet voivat hyötyä erityisesti tästä mielenrauhaa ja stressinhallintaa tukevasta osasta. Joogaharjoituksissa opitaan keskittymään hengitykseen ja olemaan läsnä hetkessä, mikä auttaa lievittämään stressiä ja parantamaan henkistä hyvinvointia.
  4. Keskittymiskyky ja ahdistuksen vähentäminen: Tietoinen hengitys parantaa huomion keskittämistä ja läsnäoloa. Hengittämiseen keskittyminen auttaa siirtämään huomion pois stressaavista ajatuksista ja antaa mielen rentoutua. Syvä joogahengitys aktivoi puolestaan parasympaattista hermostoa ja auttaa vähentämään ahdistusta ja jännitystä, mikä edelleen auttaa säätelemään verenpainetta ja sydämen sykettä.
  5. Rauhoittuminen ja rentoutuminen: Astangajoogan hengitystekniikka nimeltä Ujjayi-hengitys, auttaa tasapainottamaan hermojärjestelmää parantamalla autonomisen hermoston toimintaa. Ujjayi-hengitys on syvä ja hallittu hengitystapa, joka auttaa hidastamaan hengitystaajuutta. Tämä rauhoittaa sympaattista hermostoa, joka on vastuussa taistele tai pakene -vasteesta ja stressitilanteiden hallinnasta. Parasympaattisen hermoston aktivoituminen edistää puolestaan rentoutumista, palautumista ja ruoansulatuksen toimintaa.
  6. Kehon ja mielen yhteys: Astangajooga korostaa kehon ja mielen yhteyttä. Se auttaa lisäämään tietoisuutta omasta kehosta ja sen tarpeista, mikä puolestaan auttaa ymmärtämään ja kunnioittamaan kehoaan paremmin. Tämä tietoisuus voi johtaa terveellisempiin elämäntapoihin ja parempaan fyysiseen ja henkiseen hyvinvointiin.

Astangajooga tarjoaa näin monia hyötyjä miehille, erityisesti jäykkyyden ja voiman kehittämisen näkökulmasta. Se ei ole vain naisten laji, vaan se sopii kaikille sukupuolille, jotka etsivät kehon ja mielen tasapainoa ja terveyttä edistäviä etuja. Miehet voivat hyötyä astangajoogasta parantaakseen liikkuvuuttaan, voimaansa ja henkistä hyvinvointiaan. Aloita astangajooga, ja saatat huomata sen vaikutukset elämässäsi nopeasti.

Harjoittelun jatkuvuus – miten saisin alun innostuksen säilymään.

Innostus säännölliseen harjoitteluun voi hiipua eri syistä kuten liian hektiseen aikatauluun, motivaation hiipumiseen tai liian kunnianhimoisiin tavoitteisiin. Miten into säilyisi pitempään ja jopa koko kauden? Tässä muutamia vinkkejä:

1. Aseta realistiset tavoitteet: joogan harjoittelun aloittaminen voi olla innostavaa, mutta älä aseta itsellesi liian kunnianhimoisia tavoitteita heti alussa. Aloita pienesti ja kasvata intensiteettiä ja haasteita asteittain.

2. Valitse sellainen harjoitusmuoto, josta saat oikeasti hyvän olon ja joka innostaa sinua. Olipa se sitten restoratiivinen ja syvävenyttävä yinjooga tai liikunnallisempi jooga tai pilates, kun harrastus tuottaa iloa pysyt mukana pidempään.

3. Harjoittele itsellesi sopivalla intensiteetillä. Uudet harjoitteet rasittavat kehoa, lihaksistoa ja hermostoa aina uudella tavalla, ja kestää hetken, kunnes elimistö sopeutuu uudenlaiseen rasitukseen. Vältä siis alussa liian kovaa harjoittelua, joka tyypillisesti kipeyttää lihaksia, mikä voi edelleen tuntua myös nivelissä.

4. Luo rutiini: harjoituksesta tulee helpommin osa arkea, kun luot sille säännöllisen aikataulun. Kirjaa harjoitussuunnitelma kalenteriin ja pidä siitä kiinni. Rutiini auttaa pitämään innon yllä ja vähentää päätöksentekoon liittyvää vaivaa.

5. Tukiverkosto: Liikuntakaveri tai ryhmä, joka jakaa samat tavoitteet, voi olla suuri motivaattori. Yhdessä treenaaminen tekee liikunnasta sosiaalista ja antaa lisäpotkua pysyä mukana. Kutsu ystävä tai pieni porukka mukaan, niin saatte joogasta yhteisen uuden harrastuksen ja puheenaiheen.

6. Kuuntele kehoasi: Yksi yleisimmistä virheistä on yrittää päästä heti syviin jooga-asentoihin. Liiallinen voimankäyttö venytyksissä voi johtaa jopa loukkaantumisiin, ja motivaation laskuun. Kuuntele kehoasi ja anna sille tarpeeksi aikaa palautumiseen.

7. Vältä liiallista vertailua: Jokainen keho ja kuntotaso on erilainen. Älä vertaa itseäsi muihin kurssilaisiin, vaan keskity omaan edistymiseesi ja hyvinvointisi edistämiseen. Fyysinen vertailu voi johtaa turhautumiseen ja motivaation heikkenemiseen. Tärkeintä on hyvä olo.

Näitä vinkkejä soveltamalla voit parantaa mahdollisuuksiasi säilyttää into joogan harjoitteluun. Tärkeintä on tehdä harjoittelusta nautinnollista, hauskaa ja kestävä osa arkea.

Lue lisää astangajoogasta täällä »

Astangajoogan aloituspaketit

Kurssi ja joogakortti Perushinta Alennusryhmille
Pelkkä kurssi (3h) 30 krediittiä 55 € OSTA 49 € OSTA
Kurssi (3h) + sarjakortti 5x (80 krediittiä) 129 € OSTA 115 € OSTA
Sarjakortti 10x (100 krediittiä) 149 € OSTA 129 € OSTA
Lisää kurssipakettien vaihtoehtoja löytyy kurssijaksoille ilmoittautumisen yhteydestä. ALE-hintaryhmään oikeutetut todistusta vastaan (näytetään kurssilla): alle 18-vuotiaat, opiskelijat, HUS-työntekijät, työttömät, eläkeläiset, näyttelijät, varus- tai siviilipalvelusta suorittavat. 80 ja 100 krediitin paketit ovat voimassa 6kk ensimmäisestä tuntivarauksesta. Krediittipaketit käyvät kaikille 60-90 min viikkotunneille.

Ilmoittautumis- ja maksuohjeet

Kursseissa voi olla useampia erimittaisia kurssijaksoja eri viikonpäivinä ja eri saleilla, joten kannattaa katsoa alla oleva tulevien kurssien listaus tarkasti. Selaa kurssilistausta alaspäin, jotta näet kaikki erilaiset kurssivaihtoehtot.
Voit ilmoittautua kurssilomakkeella tai omatoimisesti varausjärjestelmän kautta klikkaamalla sopivan kurssin BOOK-linkkiä, katso ohjeet alla.

Ilmoittaudu kurssille lomakkeella (avaa lomake klikkaamalla)

Ilmoittautuminen varausjärjestelmässä

  1. Perusta ensimmäiseksi oma tili varausjärjestelmään. Suosittelemme lataamaan appin Helsingin Astanga Joogakoulu. Appissa ja astangajooga.fi sivustolla käytetään samaa varaustunnusta.  Muista kirjatua appiin (Log in) Member-roolissa. Kurssivarausten hallinnointi ja tuntien peruminen on helpointa appin kautta.
  2.  Varaa itsellesi kurssikortti tai paketti helposti ylläolevasta hinnastosta. Voit maksaa kurssin heti (pankkikorttimaksuna) tai myöhemmin (Pay later/On-site payment, esimerkiksi liikuntaedulla). Katso lisätietoja alta kurssikortin ostamisesta sekä maksusta liikuntaeduilla. Kurssin sisäänkirjautumisen nopeuttamiseksi joogasalilla suosittelemme maksamaan kurssin ilmoittautumisen yhteydessä etukäteen maksukortilla tai liikuntaedulla etänä.
  3. Ilmoittaudu kurssille joko täyttämällä ilmoittautumislomake tai klikkaamalla sopivan kurssin Book-linkkiä.
  4. Mikäli ilmoittaudut digivarausjärjestelmässä ja olet jo valinnut kurssikortin, niin se näkyy kohdassa My passes: voit vahvistaa ilmoittautumisen kyseisellä kurssipassilla klikkaamalla ko. passia. Mikäli sinulla ei vielä ole kurssipassia, voit valita sen tässä vaiheessa myös valikosta  Kurssikortit.

Aplikaatio tekee ilmoittautumisesta ja varausjärjestelmän käytöstä helpompaa

Lataa puhelimeen tai tablettiin iStoresta tai Google Playsta appi Helsingin Astanga Joogakoulu. Appissa ja astangajooga.fi sivustolla käytetään samaa varaustunnusta.  Muista kirjatua appiin (Log in) Member-roolissa. Appi on nopeampi käyttää kuin selaimen kautta.

Appin avulla on kätevää varata kursseja (Workshops ylävalikossa) sekä tunteja (appin Schedule-valikko) ja tarvittaessa perua tuntivarauksia (My Bookings).

  • Jos et ole aiemmin käyttänyt meidän Bsport-pohjaista varausjärjestelmää, tee appissa Sign up ja sitten ennen ensimmäistä kirjautumista tilillesi (Login) salasanan palautus (Forgot password), jotta voit asettaa oman salasanan.
  • Kirjaudu appiin (Login) Member-roolissa (Teacher näkymä näyttää tyhjää).
  • Appin etusivulle avautuva Workshops näkymä on kurssivalikko, josta voit katsoa tietyn kurssin esittelyn, ja esittelyn lopussa näkyvät tulevat kurssiajankohdat, joista voit valita itsellesi sopivan kurssin.
  • Muista perua tunnin tai kurssikerran varaus ajoissa (viimeistään 2h ennen tunnin alkua), jotta varauksen krediitit palautuvat tilillesi toisen tunnin varaamista varten.
  • Oman joogakortin voimassaolon voi tarkistaa kohdassa Studio / My passes.
  • Studio-osiossa voi myös ostaa uusia joogakortteja.

Kurssikortin osto kurssin varaamisen yhteydessä

Mikäli sinulla ei ole vielä voimassaolevaa kurssilippua, voit ostaa sen ilmoittautumisen yhteydessä seuraavasti:

klikkaa auki hinnastovalikosta kohta ”Kurssikortit”, niin näet tälle kurssille soveltuvat kurssipaketit ja niiden hinnat.

Vinkki: klikkaa kurssikorttien alla olevaa linkkitekstiä ”See more” nähdäksesi kaikki hintavaihtoehdot. Valitse haluamasi paketti ja jatka ilmoittautumisen vahvistukseen klikkaamalla painiketta ”Book”.

Huom: valitse omaa hintaryhmääsi vastaava kurssikortti.

Tärkeää: aseta oikea hintaryhmätieto varaustilillesi

Jos teet kurssilipun oston tai kurssille ilmoittautumisen yhteydessä itsellesi käyttäjätunnuksen, muista valita itsellesi oikea hintaryhmätieto: normaalihinta tai yksi alennusryhmistä (alennushinta todistusta vastaan, ota todistus mukaan kurssille)

  • alle 18-vuotiaille
  • opiskelijoille
  • äitiys- tai hoitovapaalla oleville
  • työttömille
  • eläkeläisille
  • varus- ja siviilipalvelumiehille
  • HUS:n työntekijöille
  • Näyttelijäliiton jäsenille

Vinkki: Voit ladata todistuksen alennusryhmästä tai opiskelijakortin esim. jpg-kuvana oman joogatilisi tietoihin.

Kurssin maksaminen liikuntaeduilla tai tilisiirtona

Jos sinulla on käytettävissä liikuntaetuja Smartum, Virike, ePassi, EazyBreak, Edenred (liikuntaseteleitä, -maksukortti tai -sovellus), voit valita maksutavaksi maksu paikan päällä (Pay later / On-Site Payment).

Voit suorittaa liikuntaetu -aplikaatiolla kurssimaksun tai sen osan Helsingin Astanga Joogakoululle (halauamasi vapaamuotoinen summa). Lähetä sen jälkeen maksusta kuitti sähköpostitse info@astanga.fi, niin kuittaamme liikuntasaldon kurssin maksuun, koska liikuntasaldomaksu ei kirjaudu varausjärjestelmäämme automaattisesti.

Voit maksaa kurssin myös pankkisiirtona omasta verkkopankistasi: näet kurssin kuitista (Invoice) Joogakoulun maksutilin tiedot.

HUOM: Liikuntaetu tai pankkisiirto ei siirry kirjanpitoon automaattisesti kuten korttimaksu, joten lähetä liikuntaetu- tai pankkisiirtomaksusta kuitti/kuva sähköpostitse osoitteeseen info@astanga.fi niin kuittaamme kurssin maksetuksi.

Liikuntaseteleillä maksu kurssipaikalla.

Osallistuminen etänä

Monilla kursseilla on mahdollisuus osallistua myös etänä (ei kuitenkaan aivan kaikissa). Tarkista siis ensin, löytyykö kurssi Online-aikataulustamme. Mikäli se löytyy, toimi seuraavasti:

1. Osta sopiva krediittipassi.

2. Varaa haluamasi online-tunnit aikataulustamme https://astangajooga.fi/aikataulut/online/ (etätunnit ovat nimellä ”Virtual”). Kun olet ilmoittautunut online-tunneille saat sähköpostiisi linkin tunnille osallistumiseen Zoomissa noin 15 min ennen tunnin alkua.

HUOM: mikäli olet ilmoittautunut lähipetukseen ja haluat korvata jonkin tunneista, niin kurssin lähtuntia ei voi perua itse, vaan peruutus pitää pyytää joogakoulun toimistolta: kiireellisissä muutoksissa soita tai lähetä whatsapp-viesti joogakoulun päivystykseen puh. 050 3312993 ja pyydä lähitunnin peruutus viimeistään 2h ennen tunnin alkua mutta mieluiten jo edellisenä päivänä, jotta lähitunti ehditään vaihtaa etätunniksi. 

Peruutusehdot

Ilmoittautuminen kurssille on sitova. Koko kurssin peruutukset pääsääntöisesti viimeistään 5 päivää ennen kurssijakson alkua. Sairastuessa kurssille osallistuminen voidaan siirtää eteenpäin, tai yksittäisten tuntien korvaamisen voi sopia toimiston kautta info@astanga.fi. Peruuttamattomat ilmoittautumiset laskutetaan kurssin hinnaston mukaisesti.