Raskausajan jooga ja synnytyksestä palautuminen

Kenelle raskausajan jooga sopii

Raskausajan joogakurssi on tarkoitettu kaikille raskaana oleville aiemmasta joogakokemuksesta riippumatta. Tunneilla otetaan huomioon harjoittelijoiden yksilökohtaiset tuntemukset, ja ohjaaja auttaa soveltamaan harjoituksesta jokaiselle sopivan.

Kurssin voi aloittaa pääsääntöisesti ensimmäisen kolmanneksen jälkeen ja harjoituksia voi tehdä koko raskausajan läpi aivan synnytykseen asti. Mikäli haluat aloittaa jo ensimmäisen kolmanneksen aikana, varmista lääkäriltäsi/neuvolastasi, että raskaus on vakaa, vointisi on hyvä eikä esteitä liikunnallisille harjoituksille ole.

Jos olet liikkunut aktiivisesti tai harrastanut jotakin liikunnalista joogaa kuten astangaa tai dynaamista vinyasaa, voit kokeilla myös astanga easy -tunteja.

Raskausajan joogan sisältö

Raskausajan joogakurssin tunnit ovat rauhallisia ja kevyitä hathajoogaan perustuvia harjoituksia, jotka soveltuvat raskaana oleville. Joogassa vahvistetaan lantionpohjaa ja lisätään sen joustavuutta, mikä on erityisen tärkeää synnytyksen kannalta.

Raskausajan joogakurssi ei ole synnytysvalmennus vaan ensisijaisesti äidin hyvinvointia, tukilihasten voimaa ja kehon liikkuvuutta ylläpitävää harjoittelua raskauden aikana. Tunneilla tehtävät harjoitteet muokataan raskauden eri vaiheisiin sopiviksi. Lisäksi tunneilla hyödynnetään erilaisia hengitys-, meditaatio- ja rentoutustekniikoita, mikä lisää hyväksyvää, tietoista tapaa tutustua oman kehon ja mielen tuntemuksiin. Näin joogasta tulee mielen sisäinen keskittymisharjoitus, joka vahvistaa yhteyttä syntymättömään vauvaan.

Raskausajan joogaharjoitusten tavoitteena on lisätä raskausajan hyvinvointia, vähentää synnytyspelkoa ja tarjota luonnollisia apukeinoja itse synnytykseen. Raskausajan joogan ei ole tarkoitus olla fyysisesti kuormittavaa, vaan jooga tasapainottaa kehon sekä mielen kireyksiä. Lisäksi jooga auttaa rentoutumaan ja käyttämään hengitystä rentoutumisen apuna. Ryhmässä harjoitteleminen lisää myötätuntoa sekä itseä että vauvaa kohtaan.

Oppilaskysymys: ”Minkä tyyppistä joogaa kurssi sisältää? Kaipaan lihaskuntoa kehittävää ja kehoa huoltavaa treeniä, raskaus huomioiden ☺️ Olo on hyvä, eli ei ihan kevyemmästä päästä tarvitsisi vielä olla. Teidän astangakurssit ovat olleet mahtavia.”

Joogakoulun vastaus: ”Molemmat raskausjoogan opettajamme ovat taustaltaan astangajoogeja ja perehtyneitä myös raskauden aikaiseen harjoitteluun sekä synnytyksen jälkeiseen palautumiseen, joten vaikutteita tulee näistä kaikista: Ohjelmassa on luvassa monipuolisia harjoitteita kehon huoltoon ja lihaskunnon ylläpitoon koko ryhmä huomioiden eli niistä annetaan myös variaatiota, että kaikki pysyvät mukana .Kannattaa käydä ainakin kokeilemassa raskausajan joogaa. Jos se tuntuu liian helpolta omaan tilanteeseesi, niin voit kokeilla Astanga easyn jatkotasoa keskiviikoisin klo 18-19 / Rosa Mäkeläinen, tai pilateksen alkeita torstaisin klo 18:15-19:15 /Hanne Sydänmaa. Molemmat tunnit pidetään Annankadulla, ja sama kurssikortti käy näihin kaikkiin.”

Postpartum – raskaudesta palautumisen jooga

Raskaudesta ja synnytyksestä toipuminen on oma prosessinsa, jossa joogasta voi olla paljon apua: postpartum jooga on ohjattu tunti, jonne äidit voivat tulla lähtökohtaisesti hetkeksi harjoittelemaan itsekseen, kun taas äiti-vauva -tunneilla joogataan vauvan kanssa kulloisenkin tilanteen suomien mahdollisuuksien mukaan. Tunti sopii niin vasta-alkajille kuin aikaisemmin joogaa harjoittaneillekin.
Mikäli olet kiinnostunut aloittamaan postpartum -joogan, mutta kurssia ei ole juuri nyt alkamassa, tarkista myös astanga easy kurssit, koska ne sopivat myös erinomaisesti raskaudesta palautumiseen. 

Postpartum & astanga easy tuntien alussa luodaan yhteys syvään hengitykseen, vahvistetaan lantiota tukevia ja keskivartalon syviä lihaksia sekä rentoutetaan jännittyneitä lihaksia. Samalla opitaan tunnistamaan omalle keholle eniten tasapainoa tuovat harjoitteet. Tunnin jälkimmäisellä puoliskolla harjoitellaan muokattua astangajoogaan pohjautuvaa sarjaa, joka tukee kokonaisvaltaisesti kehon ja mielen toipumisprosessia.

On suositeltavaa odottaa noin 3 kuukautta synnytyksen jälkeen ennen tunnille osallistumista. Tunti sopii erityisen hyvin äideille, jotka kaipaavat terapeuttista harjoitusta, joka tukee kehon toipumisen lisäksi mielen sopeutumista uuteen arkeen, sekä myös äideille, jotka pohtivat, kuinka palata astanga-harjoituksen pariin lapsen saatuaan. Kurssilla opitaan harjoitussarja ja tavat muokata harjoitusta palautumisen eri vaiheissa. Kurssi syventää äiti-vauva -joogassa opittua materiaalia.

Valmistautuminen kurssille

Ota kurssille mukaan mukavat vaatteet, joissa on hyvä liikkua, sekä jotain lämmintä esim. villasukat loppurentoutusta varten. Joogakoululta voit halutessasi lainata tarvittavia välineitä, kuten bolsterin tai joogatiilen sekä joogamaton tai viltin. Suosittelemme omaa joogamattoa, jos vain mahdollista.

Kurssijaksojen kesto on pääsääntöisesti kahdeksan viikkoa, harjoitus kerran viikossa. Suosittelemme osallistumista koko kurssijaksolle, jolloin saat parhaat vaikutukset. Halutessasi voit osallistua kahdellekin tunnille viikossa, jolloin suosittelemme ostamaan esim. 10x sarjakortin eli 100 krediitin paketin ja ilmoittautumaan tunneille viikkoaikataulun kautta.

Kurssihinnasto (sis. alv 10%)

Perushinta Alennusryhmille
Kurssi 8x (80 krediittiä) 129 € OSTA 115 € OSTA
Kurssi 6x (60 krediittiä) 99 € OSTA 89 € OSTA
Sarjakortti 10x (100 krediittiä) 149 € OSTA 129 € OSTA
ALE-hintaryhmään oikeutetut todistusta vastaan (näytetään kurssilla): alle 18-vuotiaat, opiskelijat, vanhempain- tai hoitovapaalla olevat, HUS-työntekijät, työttömät, eläkeläiset, näyttelijät, varus- tai siviilipalvelusta suorittavat.

Ilmoittautumis- ja maksuohjeet

Kursseissa voi olla useampia erimittaisia kurssijaksoja eri viikonpäivinä ja eri saleilla, joten kannattaa katsoa alla oleva tulevien kurssien listaus tarkasti. Selaa kurssilistausta alaspäin, jotta näet kaikki erilaiset kurssivaihtoehtot.
Voit ilmoittautua kurssilomakkeella tai omatoimisesti varausjärjestelmän kautta klikkaamalla sopivan kurssin BOOK-linkkiä, katso ohjeet alla.

Ilmoittaudu kurssille lomakkeella (avaa lomake klikkaamalla)

Ilmoittautuminen varausjärjestelmässä

  1. Perusta ensimmäiseksi oma tili varausjärjestelmään. Suosittelemme lataamaan appin Helsingin Astanga Joogakoulu. Appissa ja astangajooga.fi sivustolla käytetään samaa varaustunnusta.  Muista kirjatua appiin (Log in) Member-roolissa. Kurssivarausten hallinnointi ja tuntien peruminen on helpointa appin kautta.
  2.  Varaa itsellesi kurssikortti tai paketti helposti ylläolevasta hinnastosta. Voit maksaa kurssin heti (pankkikorttimaksuna) tai myöhemmin (Pay later/On-site payment, esimerkiksi liikuntaedulla). Katso lisätietoja alta kurssikortin ostamisesta sekä maksusta liikuntaeduilla. Kurssin sisäänkirjautumisen nopeuttamiseksi joogasalilla suosittelemme maksamaan kurssin ilmoittautumisen yhteydessä etukäteen maksukortilla tai liikuntaedulla etänä.
  3. Ilmoittaudu kurssille joko täyttämällä ilmoittautumislomake tai klikkaamalla sopivan kurssin Book-linkkiä.
  4. Mikäli ilmoittaudut digivarausjärjestelmässä ja olet jo valinnut kurssikortin, niin se näkyy kohdassa My passes: voit vahvistaa ilmoittautumisen kyseisellä kurssipassilla klikkaamalla ko. passia. Mikäli sinulla ei vielä ole kurssipassia, voit valita sen tässä vaiheessa myös valikosta  Kurssikortit.

Aplikaatio tekee ilmoittautumisesta ja varausjärjestelmän käytöstä helpompaa

Lataa puhelimeen tai tablettiin iStoresta tai Google Playsta appi Helsingin Astanga Joogakoulu. Appissa ja astangajooga.fi sivustolla käytetään samaa varaustunnusta.  Muista kirjatua appiin (Log in) Member-roolissa. Appi on nopeampi käyttää kuin selaimen kautta.

Appin avulla on kätevää varata kursseja (Workshops ylävalikossa) sekä tunteja (appin Schedule-valikko) ja tarvittaessa perua tuntivarauksia (My Bookings).

  • Jos et ole aiemmin käyttänyt meidän Bsport-pohjaista varausjärjestelmää, tee appissa Sign up ja sitten ennen ensimmäistä kirjautumista tilillesi (Login) salasanan palautus (Forgot password), jotta voit asettaa oman salasanan.
  • Kirjaudu appiin (Login) Member-roolissa (Teacher näkymä näyttää tyhjää).
  • Appin etusivulle avautuva Workshops näkymä on kurssivalikko, josta voit katsoa tietyn kurssin esittelyn, ja esittelyn lopussa näkyvät tulevat kurssiajankohdat, joista voit valita itsellesi sopivan kurssin.
  • Muista perua tunnin tai kurssikerran varaus ajoissa (viimeistään 2h ennen tunnin alkua), jotta varauksen krediitit palautuvat tilillesi toisen tunnin varaamista varten.
  • Oman joogakortin voimassaolon voi tarkistaa kohdassa Studio / My passes.
  • Studio-osiossa voi myös ostaa uusia joogakortteja.

Kurssikortin osto kurssin varaamisen yhteydessä

Mikäli sinulla ei ole vielä voimassaolevaa kurssilippua, voit ostaa sen ilmoittautumisen yhteydessä seuraavasti:

klikkaa auki hinnastovalikosta kohta ”Kurssikortit”, niin näet tälle kurssille soveltuvat kurssipaketit ja niiden hinnat.

Vinkki: klikkaa kurssikorttien alla olevaa linkkitekstiä ”See more” nähdäksesi kaikki hintavaihtoehdot. Valitse haluamasi paketti ja jatka ilmoittautumisen vahvistukseen klikkaamalla painiketta ”Book”.

Huom: valitse omaa hintaryhmääsi vastaava kurssikortti.

Tärkeää: aseta oikea hintaryhmätieto varaustilillesi

Jos teet kurssilipun oston tai kurssille ilmoittautumisen yhteydessä itsellesi käyttäjätunnuksen, muista valita itsellesi oikea hintaryhmätieto: normaalihinta tai yksi alennusryhmistä (alennushinta todistusta vastaan, ota todistus mukaan kurssille)

  • alle 18-vuotiaille
  • opiskelijoille
  • äitiys- tai hoitovapaalla oleville
  • työttömille
  • eläkeläisille
  • varus- ja siviilipalvelumiehille
  • HUS:n työntekijöille
  • Näyttelijäliiton jäsenille

Vinkki: Voit ladata todistuksen alennusryhmästä tai opiskelijakortin esim. jpg-kuvana oman joogatilisi tietoihin.

Kurssin maksaminen liikuntaeduilla tai tilisiirtona

Jos sinulla on käytettävissä liikuntaetuja Smartum, Virike, ePassi, EazyBreak, Edenred (liikuntaseteleitä, -maksukortti tai -sovellus), voit valita maksutavaksi maksu paikan päällä (Pay later / On-Site Payment).

Voit suorittaa liikuntaetu -aplikaatiolla kurssimaksun tai sen osan Helsingin Astanga Joogakoululle (halauamasi vapaamuotoinen summa). Lähetä sen jälkeen maksusta kuitti sähköpostitse info@astanga.fi, niin kuittaamme liikuntasaldon kurssin maksuun, koska liikuntasaldomaksu ei kirjaudu varausjärjestelmäämme automaattisesti.

Voit maksaa kurssin myös pankkisiirtona omasta verkkopankistasi: näet kurssin kuitista (Invoice) Joogakoulun maksutilin tiedot.

HUOM: Liikuntaetu tai pankkisiirto ei siirry kirjanpitoon automaattisesti kuten korttimaksu, joten lähetä liikuntaetu- tai pankkisiirtomaksusta kuitti/kuva sähköpostitse osoitteeseen info@astanga.fi niin kuittaamme kurssin maksetuksi.

Liikuntaseteleillä maksu kurssipaikalla.

Osallistuminen etänä

Monilla kursseilla on mahdollisuus osallistua myös etänä (ei kuitenkaan aivan kaikissa). Tarkista siis ensin, löytyykö kurssi Online-aikataulustamme. Mikäli se löytyy, toimi seuraavasti:

1. Osta sopiva krediittipassi.

2. Varaa haluamasi online-tunnit aikataulustamme https://astangajooga.fi/aikataulut/online/ (etätunnit ovat nimellä ”Virtual”). Kun olet ilmoittautunut online-tunneille saat sähköpostiisi linkin tunnille osallistumiseen Zoomissa noin 15 min ennen tunnin alkua.

HUOM: mikäli olet ilmoittautunut lähipetukseen ja haluat korvata jonkin tunneista, niin kurssin lähtuntia ei voi perua itse, vaan peruutus pitää pyytää joogakoulun toimistolta: kiireellisissä muutoksissa soita tai lähetä whatsapp-viesti joogakoulun päivystykseen puh. 050 3312993 ja pyydä lähitunnin peruutus viimeistään 2h ennen tunnin alkua mutta mieluiten jo edellisenä päivänä, jotta lähitunti ehditään vaihtaa etätunniksi. 

Peruutusehdot

Ilmoittautuminen kurssille on sitova. Koko kurssin peruutukset pääsääntöisesti viimeistään 5 päivää ennen kurssijakson alkua. Sairastuessa kurssille osallistuminen voidaan siirtää eteenpäin, tai yksittäisten tuntien korvaamisen voi sopia toimiston kautta info@astanga.fi. Peruuttamattomat ilmoittautumiset laskutetaan kurssin hinnaston mukaisesti.

Raskausajan joogakurssit